Educația creativă

Avem o zi – 5 octombrie –  în care să ne gândim, mai mult ca-n alte zile, la educație. S-au spus și scris multe despre asta. Celor interesați despre acest subiect le recomandăm cartea lui Sir Ken Robins, ”O lume ieșită din minți. Revoluția creativă a educației”, din care vă prezentăm câteva idei, pentru a vă  stârni interesul. Cartea pledează pentru o educație bazată pe creativitate și inovație.

1.Omul de mâine.”Pe măsură ce lumea se mișcă tot mai repede, organizațiile de pretutindeni spun că au nevoie de oameni care să gândească creativ, să comunice eficient și să lucreze în echipă: oameni care să fie flexibili și care să se adapteze repede oricărei situații.”

2.Creativitatea și inovația. Creativitatea este ”punerea la lucru a imaginației… imaginația aplicată”. Inovația este, la rândul ei, ”creativitate aplicată”.  Predarea creativă presupune trei pași: încurajarea, identificarea, dezvoltarea. Experimentarea greșelii face parte din procesul de creativitate, după cum credea și Einstein: ”Cine nu a făcut niciodată vreo greșeală, înseamnă că nu a încercat niciodată ceva nou.”

3.Despre adolescenți. Există dovezi că ritmul circadian al adolescenților este diferit față de cel al adulților. Conform unor cercetători din Oxford, Marea Britanie, ”activitatea cerebrală se desfășoară cu două ore în urma celei a adulților[…] Adolescenții se trezesc târziu nu pentru că sunt leneși, ci pentru că așa sunt programați biologic. Permisiunea ca adolescenții să înceapă cursurile la 11 a.m. ar avea un impact profund asupra procesului de învățare.”

4.Programa școlară. ”Programa școlară tradițională ignoră în varii forme dezvoltarea abilităților soft, precum capacitatea de a empatiza și de a asculta activ.”

5.Scopurile educației. Educația are trei scopuri majore: un scop personal – să dezvolte talentele și sensibilitățile individuale ale elevilor; un scop cultural – să le aprofundeze înțelegerea despre lumea care îi înconjoară; un scop economic – să îi ajute să își câștige existența și să fie productivi din punct de vedere economic.

6.Esența educației. ”Esența educației este relația dintre profesori și elevi. Dacă elevii nu mai învață, nu mai este educație. Sarcina educației nu e aceea de a preda materii, ci de a preda elevilor.[…] Nicio școală nu e mai bună decât elevii săi.”

7.Cultura organizațională. Cultura unei școli constă în programa școlară, în stilul de predare, în formele de evaluare, dar și în valori, ambianță, ton și relații.

8.Cheile viitorului. „Educația și pregătirea profesională sunt cheile viitorului. O cheie poate fi rotită în două direcții. Rotiți  într-o direcție și veți bloca viitoarele resurse; rotiți-o în cealaltă direcție și veți debloca resursele, iar oamenii se vor regăsi pe ei înșiși.”

prof. Laura Razi

Acest articol a fost publicat în diverse. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *