Notele fac parte și ele din procesul de învățare. O notă poate fi o recompensă, o încurajare, o avertizare sau o pedeapsă, depinde cum o percepe fiecare. Profesorul îi vede mai multe nuanțe, elevul, de regulă, doar două: recompensă ori pedeapsă. O notă bună îi confirmă valoarea, îi întărește stima de sine. O notă proastă are mai multe consecințe: fie îl descurajează pe moment, fie îl determină să se retragă în sine și să renunțe măcar pentru o vreme la a mai răspunde, fie îl ambiționează să se pregătească și să încerce să obțină o notă mai bună. Un dascăl atent la reacțiile copiilor săi va motiva întotdeauna nota pe care o dă, pentru ca aceștia să înțeleagă de ce au primit-o.
La inceputul lunii octombrie, un mesaj adresat de un profesor de matematică din Franța elevilor săi, cu ocazia unui test la disciplina sa, făcea furori pe Twitter, înregistrând în numai cîteva zile peste 12.000 de vizionări. Ce spunea mesajul – adresat clasei pe video-proiector?
”Astazi aveți de rezolvat un test. Știu ca sunteti neliniștiți, dar vă rog să vă gândiți că printre voi se află un artist care nu are nevoie să înțeleagă matematica. Mai este un șef de întreprindere care nu e interesat de istorie sau de literatura engleză. Este și un muzician căruia nu-i pasă de notele la chimie. Dacă aveți note bune, e super! Dar dacă nu, vă rog să nu vă pierdeți încrederea și să vă păstrați demnitatea. Totul va fi bine, e doar un test. Sunt lucruri mult mai importante care vă așteaptă! Niciun examen și nicio notă proastă nu vor distruge visurile voastre și nici talentul pe care-l aveți. Și să nu credeți, vă rog, că numai medicii și inginerii sunt singurele persoane fericite din lume.”
În concluzie,notele pot stimula sau pot descuraja un elev, dar ele nu-l pot împiedica pe acesta să-și urmeze drumul. Oricum ar fi, elevul trebuie să țină cont de faptul că nota e doar un mijloc de a-i evalua la un moment dat cunoștințele și de a-l informa în ce punct se află pe drumul cunoașterii. Ea nu ne arată cu precizie care va fi parcursul său în timp, ci, eventual, care ar putea fi acesta.
prof. Laura Razi