Călător prin Dijon, ca studentă Erasmus

A fost odată ca niciodată, un anunț cu interviu și depunerea unui CV pentru burse Erasmus în Europa. Este povestea mea Erasmus, experiența mea în orașul francez, Dijon, prin 2007. Am depus dosarul fără certitudinea că voi fi acceptată. Și totuși, m-am văzut pe lista celor admiși. Dacă am avut emoții? Oh, DA!!! Emoțiile își spuneau cuvântul pe măsură ce se apropia data plecării. Nici nu realizam prea bine către ce anume mă îndrept, doar atât că Eurolines și dosarul cu acte asupra mea mă vor duce undeva… Departe de familie, prietenii de la bloc, de tot ce găseam “tradiție” în sufletul meu.

Dijon este un oraș fascinant și merită bătut la pas. Acolo am legat prietenii poliglote. Universitatea Bourgogne și campusul aferent sunt imense; în căutarea sălilor de curs m-am rătăcit de nenumărate ori.

Adaptarea cu orașul Dijon, cu vecinii de palier din căminul studențesc, cu sistemul de învățământ, sunt noțiuni inerente fiecărei persoane. Cu necunoscuții, introvertiți la început, conversația se deschidea întotdeauna cu un zâmbet. Devii inevitabil compatibil cu ceilalți studenți Erasmus, cu toți cei cu care interacționezi pentru a umple golul dorului de acasă.

În cele 4 luni de zile, m-au încercat o multitudine de sentimente, de la libertate la frică și anxietate. Dar amintirile de azi sunt doar cele cu +: discotecă, plimbări nocturne, vizite la muzee, orașe medievale și Paris,  seri de film, teatru sau bowling, examene trecute cu brio, îmbunătățirea vorbirii în limba franceză, masa de Paște pe pajiștea campusului universitar,  croissante calde la 5 dimineața, farse haioase vecinilor de palier.

Expriența Erasmus îmbină utilul cu plăcutul. Pentru toți ceilalți vecini, colegi și amici, eu eram și Hagi și Contele Dracula și sarmale în același timp. În legătură cu stilul de viață, am învățat să îmi prioritizez viața: distracție, cursuri, viață personală. Am învățat să nu am idei preconcepute asupra altor nații. În Dijon, studenții Erasmus reconstituiau lumea toată.

Erasmus este mai mult decât o experiență academică. Programul îți oferă șansa de a privi lumea cu alți ochi, de a simți și de a descoperi noi și noi emoții.

Vă recomand experiențe Erasmus pentru a vă redescoperi pe voi înșivă sau chiar să vă cunoașteți mai bine. Astfel, ca studenți Erasmus, veți învăța să prețuiți lucrurile simple și să aveți parte de amintiri de neuitat!

prof. Roxana POP

În categoria DIVERSE | Lasă un comentariu

”O școală fără bullying ”

A început școala, a început și bullying-ul. Se pare că se întâmplă încă da la 8 ani, unii spun că se întâmplă chiar și în grădinițe. Trist. Bullying este un comportament nedorit, agresiv. Unii copii își folosesc in mod repetat puterea, pentru a-i controla si a-i răni pe ceilalți. De multe ori, tratamentul discriminatoriu la care este supus un minor, jignirile zilnice venite din partea unor colegi, au efecte mult mai grave pe termen lung în ceea ce priveşte dezvoltarea copilului. Elevii au nevoie să trăiască într-un mediu în care se simt în siguranță și să învețe să rezolve situațiile dificile într-un mod corect.

În perioada 29.09 2017-06.10.2017, la Liceul Tehnologic Nr.1 Suplacu de Barcău, s-a derulat proiectul ”O școală fără bullying” , inițiat de consilierul școlar Dragoș Olimpia, proiect ce și-a propus să contribuie la prevenirea şi combaterea fenomenului  bullying prin activităţi educative adresate elevilor. Astfel că, elevii clasei a X-a si a IV-a precum si cei din clasele V-VIII de la Școala Gimnazială Nr.1 Borumlaca, au participat la activități interactive de informare si mediere a conflictelor, prin metode, cum ar fi: exerciţii de grup, joc de rol,discuţii asupra unor povestiri şi situaţii reale,  tehnici de prezentare, tehnici art-creative. Copiii au trăit  experiențe practice, s-au jucat  și au gândit  mai mult atunci când le-au fost  prezentate situații pe care au trebuit  să le rezolve. Obiectivul principal a fost  încurajarea elevilor în asumarea responsabilităţii pentru o rezolvare a conflictelor din viaţa lor fără violenţă, dezvoltarea abilităților de gestionare in mod eficient a situațiilor de bullying precum și dobândirea unor instrumente pentru identificarea timpurie a situațiilor de bullying, simptomele situațiilor și strategii reale de intervenție.

Proiectul s-a bucurat de sprijinul direcțiunii liceului  și  de implicarea a 6 cadre didactice .

Prof. documentarist Chira Brîndușa

În categoria DIN VIAȚA ELEVILOR | Lasă un comentariu

Cenușăreasa

E lungă, slabă și zăludă, ca toamna lui Topârceanu. Pășește sfioasă pe la colțuri, cu un zâmbet mic, timid, în colțul buzelor, ca și cum n-ar vrea să deranjeze pe nimeni. E tăcută, dar ochii săi iscodesc mereu ce se întîmplă. Poartă o suferință tăcută, pentru că știe bine ce e cu ea. Pe dinăuntru e roasă de neputințe și simte că fără sprijin din jur se poate prăbuși. A cerut de mai multe ori ajutor, dar a fost ignorată…

….Până azi, când cineva a aflat că e ziua ei. Niște copii și-au pus în gând să-i facă o bucurie. Copiii sunt întotdeauna mai generoși decât oamenii mari. Ei nu gândesc atâta înainte de a întreprinde ceva. Așa că au invitat-o la ei în curte și au împodobit-o ca pe un brad de Crăciun. Ochii îi sclipeau de bucurie. Nu îndrăznea încă să surâdă mai mult de câteva secunde. De sub părul prins în coc, se iveau doi cercei, perle de lumină în care se împleteau curcubee imaginare. Rochia ce i se împrumutase părea ruptă din culorile toamnei.  Ea însăși mirosea a toamnă – un miros suav de frunze pârguite, de lumină topită în boabele de struguri ce colorau bolta la amiază, de alean și dor de secundele care foșneau între aripile rândunicilor. I-au oferit momente plăcute, i-au cântat, i-au spus poezii, au tratat-o cu drag și cu respect… Timpul a trecut și s-a făcut miezul nopții, magia trebuia să dispară, ziua ei fermecată să ia sfârșit aici. Și, înainte ca cineva să-și dea seama, s-a întors repejor spre ușă și a plecat. În graba ei, s-a împiedicat și din geantă i-a căzut o fotografie. Era ea, cea de ieri, pe care o știa toată lumea, sub numele de Educația… Pentru o zi fusese regină; de mâine, avea să se întoarcă la statutul ei de Cenușăreasă.

Îmi plac Cenușăresele. Pentru că sunt ele însele și n-au nevoie de laude pentru a-și face treaba și nici de o zi în care să fie glorificate (și apoi uitate, pentru încă un an, în agenda de lucru a vreunui ministru…).

prof.Razi Laura

În categoria GÂNDURI ȘI REFLECȚII | Lasă un comentariu

Când voi fi mare, vreau să fiu…POLIGLOT!

Cunoașterea unei singure limbi străine e considerată a fi o lacună în zilele noastre. Mass-media promovează diversitatea lingvistică, iar companiile străine recrutează absolvenți cu certificate și competențe lingvistice pentru a-i coopta în echipele lor. Astfel, un tânăr care vorbește mai multe limbi străine va reuși să își găsească mai ușor un loc de muncă într-o companie multinațională, fie în țară, fie în străinătate.

Șansa la educație, la comunicare poliglotă, la vacanțe europene, toate acestea sporesc și atrag satisfacții depline dacă vorbești limba celor cu care intri în contact.

Ziua Europeană a Limbilor Străine a fost celebrată anul acesta la Liceul Tehnologic nr. 1 Suplacu de Barcău pe parcursul a 3 zile. O echipă de 4 profesori joviali a pus la cale proiectul Câte limbi vorbești, atâtea vieți trăiești.

În prima zi, sub sloganul English is FUNtastic,elevii clasei a II-a A au făcut cunoștință cu diversitatea culturală și lingvistică a Europei printr-o serie de activități antrenante, utilizând limba engleză. A doua zi, 4 elevi de liceu au desfășurat o activitate de informare stradală. Ei au împărțit flyere informative și au stat de vorbă cu oamenii care s-au aflat în piața din localitate despre importanța cunoașterii unei limbi străine.  Ultima zi din proiect a constat într-o Cafenea poliglotă la care au participat 9 elevi vorbitori de limbă engleză. Aceștia au provocați să se prezinte într-o variantă comică, să realizeze un tricou care să conțină un mesaj Suplăcan European cu cuvinte și imagini decupate din reviste, să compună catrene cu cuvinte date și să formuleze propoziții poliglote, folosind limba maternă și limbile străine studiate la școală.

Toți elevii au participat activ în cele trei zile de activități, exprimându-și dorința de a mai fi convocați la activități de acest gen.

prof. Pop Roxana

În categoria DIN VIAȚA ELEVILOR | Lasă un comentariu

Din Maryland, S.U.A. cu drag…la Liceul Tehnologic nr.1 Suplacu de Barcău

Școală în vacanță? Nu sună prea bine! e vacanță, vacanță să fie!

Cu toate acestea, aproximativ 80 de elevi au participat la Școala de Vară în limba engleză cu durata de 3 săptămâni, în perioada 23 iulie-11 august 2017.

Programul intensiv de limbă engleză, engleza interactivă, jocurile și activitățile antrenante, atelierele tematice și dramaturgia, toate acestea au fost coordonate de voluntarul american Maris Medina cu sprijnul profesorilor din echipa liceului nostru. Elevii au fost împărțiți în 4 grupe, după nivelul de pregătire la limba engleză.

Maris Medina, născută în Filipine, studiază jurnalismul la Universitatea din Maryland, SUA. Ea a aplicat la programul Learning Enterprises pentru a călători în Europa. Maris a stat la o familie-gazdă și s-a bucurat de numeroase activități (călărie, barbecue, plimbare cu bicicleta, Ziua Comunei, discuții interesante în parc cu noii prieteni, diverse vizite), precum și de farmecul României, ospitalitatea și căldura oamenilor cu care a interacționat în cele 3 săptămâni la Suplacu de Barcău.

Prin acest program, elevii și adulții deopotrivă, s-au bucurat să interacționeze în limba engleză cu un nativ, să cunoască o altă cultură pe viu și să își prezinte cultura și tradițiile autohtone. Cursurile de limbă engleză cu Maris au fost tratate cu seriozitate pedagogică, dar momentele hazlii au colorat atmosfera, astfel că durata unei întâlniri devenea parcă tot mai mică.

Ne bucurăm că am avut-o în mijlocul nostru pe Maris Medina! Îi urăm sănătate și prosperitate!

Ne bucurăm deasemenea și că elevii au acceptat provocarea Școlii de Vară în limba engleză!

Vacanță plăcută în continuare!

prof.Pop Roxana

În categoria DIN VIAȚA ELEVILOR | Lasă un comentariu

Ziua limbii slovace

25 mai reprezintă în România – Ziua limbii slovace. Limba noastră slovacă, poate fi moștenită, păstrată și cultivată cu sfințenie și dăruire, cu dragoste și respect. Menirea noastră este să rămânem în continuare mândri că suntem slovaci și să propagăm și să promovăm limba slovacă. Măcar, pe 25 mai să ne amintim cu mândrie că facem parte din frumoasa familie slovacă și pentru respectul pe care l-am primit că suntem cetățeni loiali ai României. La această activitate extrașcolară participă copii, învățători și profesori cu predare în limba slovacă din localități.

Scopul acestei acțiuni este celebrarea limbii materne și importanța cunoașterii limbii materne. La mulți ani tuturor Slovacilor! La mulți ani Limba Slovacă!

Activitatea extrașcolară a fost coordonată de Prof.înv.primar Ardelean Reghina-Ramona,  Școala Primară Nr.3 Valea Cerului
În categoria DIN VIAȚA ELEVILOR | Lasă un comentariu

Festivalul Științelor , ediția a III-a 2017

Liceul Tehnologic nr. 1, Suplacu de Barcău a organizat în acest an școlar a III-a ediție a Concursului „Festivalul Științelor”, ediție la care au participat 65 de elevi din clasele V – VIII, de la secțiile română si maghiară, din 6 școli partenere. Concursul a fost organizat în parteneriat cu: Liceul Tehnologic nr.1, Popeşti, Școala Gimnazială „înv. Gâlgău Iosif”, Păgaia, Școala Gimnazială nr.1, Balc, Colegiul Naţional “Octavian Goga”, Marghita și Liceul Teoretic „Horváth János”, Marghita.

Organizarea anuală a “Festivalului Ştiinţelor” reprezintă o puternică motivaţie pentru elevi, deoarece pune accent pe aspectele practice ale materiilor predate la şcoală. Elevii se folosesc de acest prilej pentru a testa diverse aplicaţii ale fizicii, chimiei, biologiei, matematicii şi TIC. Elevii participanţi împreună cu profesorii lor, au încercat să demonstreze tuturor cât de mult iubesc ştiinţele şi natura în complexitatea şi diversitatea ei de fenomene.

Concursul tehnico-științific a fost împărțit în 6 probe (3 probe individuale și 3 probe organizate pe grupe formate din 3-4 elevi):

Proba I: Matematică distractivă (probă individuală)                                                           Proba II: Expoziţie – concurs de dispozitive experimentale artizanale (probă pe grupe)                                                                                                                                              Proba III: Concurs de cultură generală (probă individuală)                                   Proba IV: Experimente ştiinţifice distractive (probă pe grupe)                                        Proba V: Concurs TIC (probă individuală)                                                                               Proba VI : Simpozion pentru elevi (probă pe grupe)

Jurizarea lucrărilor a fost realizată de către cadre didactice din cele 6 școli partenere cu competenţe în acest sens. La finalul concursului s-a calculat punctajul final al fiecărui elev participant prin însumarea punctajelor obținute la cele 6 probe, stabilindu-se astfel clasamentul.

S-au acordat 4 premii I, 4 premii II, 4 premii III și 18 mențiuni. Trofeul concursului i-a revenit elevului Helmeczi Dávid din clasa a VIII-a C de la Liceul Tehnologic nr. 1, Suplacu de Barcău, care a obținut punctajul cel mai mare. Restul concurenților au primit diplome de participare.

S-au mai acordat 4 premii speciale pentru proiectele care au obținut punctajul maxim la probele practice, astfel:

– pentru cel mai bun dispozitiv experimental:

  • elevilor Hoduţ Darius, Mitrana Adela, Ciordaş Remus şi Durnye Bogdan din grupa XIII, de la Liceul Tehnologic nr. 1, Suplacu de Barcău, pregătiţi de dna profesoară Mihail Violeta, cu lucrarea “Roboţelul Picasso”
  • elevilor Barbanouă David, Jarca Alin şi Mandra Răzvan din grupa IX, de la Şcoala Gimnazială nr.1, Balc, pregătiţi de dna profesoară Biro Gabriella cu lucrarea „Maşină de făcut baloane”

– pentru cea mai bună lucrare experimentală:

  • elevilor Zetocha Alexia, Şumălan Adriana, Gal Vivien şi Spanciu Georgiana din grupa XII, de la Liceul Tehnologic nr. 1, Suplacu de Barcău, pregătiţi de dna profesoară Dondoş Codruţa, cu lucrarea „Vulcanul Etna”
  • elevilor Agocs Gabor – Peter, Sima Attila – Tamas şi Sima Petra – Eniko din grupa VIII, de la Liceul Teoretic „Horváth János”, Marghita, pregătiţi de dna profesoară Nagy Gabriella, cu lucrarea „Parcul Jurassic în laboratorul de chimie”

Școala noastră se mândrește cu 2 premii I (Helmeczi Dávid din clasa a VIII-a C și Mitrana Adela din clasa a VI-a B ), 2 premii III (Gál Tamás din clasa a VII-a C și Merka Eduard din clasa a VI-a A), 12 mențiuni (Bereș Alexandra din clasa a VI-a A, Hoduț Darius din clasa a VIII-a A, Ciordaș Remus din clasa a VI-a A, Simon Petra din clasa a VIII-a C, Gal Cosmina din clasa a VII-a A, Durnye Bogdan din clasa a VI-a A, Spanciu Georgiana din clasa a VIII-a B, Kovács Andrea din clasa a VII-a C, Șumălan Adriana din clasa a VII-a A, Furiș Andreea din clasa a VII-a A, Gal Vivien din clasa a VII-a A și Zetocha Alexia din clasa a VII-a A) și 2 premii speciale (pentru cel mai bun dispozitiv experimental și pentru cea mai bună lucrare experimentală).

Ii felicităm pe toți elevii pentru rezultatele obținute și vă mulțumim tuturor pentru colaborare.

Prof. Mihail Violeta

În categoria DIN VIAȚA ELEVILOR | Lasă un comentariu

Dacă faci ceea ce ai făcut mereu…

      (dedicat elevilor din clasa a XI-a A,care se zbat să-și găsească drumul, dar nu pun în ecuație și efortul personal)

Daca faci ceea ce ai făcut mereu, o să primești ceea ce ai primit mereu.

E o idee care mi-a reținut atenția, pentru că ne îndeamnă să ne gândim la felul nostru de a fi, cum suntem în rutina vieții noastre zilnice și care e consecința modului nostru de viață. Dacă, de pildă, nu am vorbit, nu  ne-am făcut auziți; dacă nu am pus întrebări, nu am primit nici răspunsuri; dacă nu am dăruit, nu am nici putut cere; dacă nu am pretins mai mult de la noi, am rămas cu ceea ce am avut – bogăția noastră, fie ea materială sau spirituală, a rămas aceeași.

Dar să luăm exemplu de la copii: dacă vor să obțină ceva, sunt atât de insistenți și de enervanți uneori încât le vei da ceea ce doresc doar ca să scapi de ei. Cu siguranță lor nu le va păsa că au reușit să te scoată din sărite, vor fi mulțumiți de rezultat.

Prin urmare, dacă vrei să primești altceva, se impune să faci altceva. Ca să știi ce să faci, trebuie să știi cu certitudine ce vrei să primești. Respect? Atunci respectă! Înțelegere? Atunci ascultă! Iubire? Atunci iubește! Inteligență? Atunci citește! Recunoaștere? Atunci muncește!

Și daca vrei toate astea, e cazul să te hotărăști să începi să construiești acel altceva. Pentru hotărârile decisive nu trebuie să aștepti să vină ziua de luni și nici prima zi a lunii următoare; s-ar putea să fie prea târziu. Nici să-ți anunți prietenii și familia, nici să treci data în calendar. Doar să începi și să-i lași pe ceilalți să observe că ceva la tine e schimbat. Atât. Atunci vor ști toți.

prof. Laura Razi

În categoria GÂNDURI ȘI REFLECȚII | Lasă un comentariu

Siguranța în mediul on-line și prevenirea traficului de persoane

Siguranța copiilor în mediul on-line este un subiect care preocupă multă lume în ultima vreme. Școala, pe lângă familie, are obligația de a atrage atenția elevilor asupra pericolelor ce decurg din accesarea mediului on-line, fără a se ține cont de minime măsuri de securitate.

Din acest motiv, pe data de 31 martie 2017, Liceul Tehnologic Nr.1 Suplacu de Barcău, prin intermediul d-nei consilier școlar Dragoș Olimpia, a organizat pentru  elevii cu vârste între 13 și 18 ani, de la clasa a VII-a la clasa a XII-a, o activitate de informare și prevenire privind siguranța în mediul on-line. Invitații care le-au vorbit copiilor au fost d-na Dejeu Simona, inspector de specialitate și reprezentant al Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane Oradea și d-l Iova Florin, de la Compartimentul de analiză și prevenire a criminalității Oradea. Cadrele didactice și elevii prezenți au fost informați cu privire la fenomenul traficului de persoane și la măsurile preventive care trebuie cunoscute și adoptate, pentru ca aceștia din urmă să nu devină victime în această situație. La rândul ei, d-na consilier școlar a vorbit despre importanța comunicării în siguranță în spațiul virtual.

Informarea a fost urmată de discuții  libere. S-a amintit de jocul Balena albastră, care a făcut victime în rândul adolescenților și s-a pus accent pe măsurile care pot fi luate pentru a ajuta un copil care a intrat în acest joc. În acest context, a fost conturată definiția ”prietenului” pe internet și elevii au fost învățați cum să-și ”curețe” lista de nume de pe Facebook de falșii prieteni. La finalul întâlnirii, a fost prezentat  filmul documentar „Nefarions”, ce tratează tema traficului de persoane.

Mulțumim conducerii Liceului Tehnologic Nr.1 Suplacu de Barcău pentru facilitarea acestei întâlniri fructuoase pentru elevi, d-nei Dragoș Olimpia, precum și reprezentanților celor două instituții care au susținut activitatea.

prof. Laura Razi

 

În categoria DIN VIAȚA ELEVILOR | Lasă un comentariu

Grija pentru prezent și viitor – obiectiv final

În noiembrie 2016, elevii Liceului Tehnologic Nr.1 Suplacu de Barcău au lansat o provocare comunității din localitatea noastră, îndemnând membrii comunității să se implice activ în reciclarea selectivă a deșeurilor și să contribuie activ la îmbunătățirea mediul educațional,  banii rezultați din vânzarea deșeurilor ajutând  la achiziționarea de mobilier  pentru sălile de clasă din cadrul liceului.
Acum,în martie 2017, elevii clasei a VII-a B, câștigătoare a proiectului cu 5682 kg. de deșeuri adunate,  se pot bucura de noul mobilier câștigat datorită implicării lor. Le mulțumim încă o dată micilor voluntari ! 

În categoria DIN VIAȚA ELEVILOR | Lasă un comentariu